Kuva: Lentomestari Aimo "Waffe" Vahvelainen
(HLeLv 24) Messerchmitt BF 109 G -koneensa
edessä Lappeenrannassa kesällä 1944.
 
KARJALAN IlMAILUMUSEO
Lentokentäntie 37, 53600 Lappeenranta

Ilmailumuseota ylläpitää ja hoitaa:
Kaakkois-Suomen
Ilmailumuseoyhdistys ry

Katso museon aukioloajat yhteystiedot sivulta

Perusnäyttelyssä
Lentokoneet: Saab Draken, MiG 21Bis,
MiG 21F, Folland Gnat, Saab Safir,
Nieuport 11/17, Purjekone Harakka,
Helikopteri Mi 8.
Fouga Magisterin ja Mi-4 rungot.

Lentomoottoreita tähtimoottorista
suihkumoottoreihin.
Sodanaikaista lentohistoriaa:
Lentokonehylkyjä ja os.Kuhlmey
Immolassa-44

Pienoismalleja ja dioramoja

Museon lentomoottorivalikoima laajenee taas
kahdella uudella moottorilla.

Joulukuussa saimme sekä Aalto-Yliostolta, että Puolustusvoimilta viestejä joihin oli helppo vastata.
Kysymys kuului: onko museolla mielenkiintoa ja harrastusta ottaa säilytykseensä koulutus käytössä olleet Saab Drakenin sekä Folland Gnatin lentomoottorit?
Molempiin kysymyksiin oli helppo myöntyä, niinpä
saimme 16.12.2016 noutaa Espoon Otaniemestä Aalto-Yliopistolta, lentokonetekniikan osastolta, Gnatin Bristol Orpheus -moottorin.
Myös Puolustusvoimien Logistiikkalaitos tarjosi lainasopimuksella Drakenin Volvo Flygmotor RM6 -moottoria, josta tehtiin paperit 30.1.2017 ja näin tämäkin moottori siirtyi museohalliimme valtion kyydillä.
Nyt moottorivalimoimamme alkaa olla varsin vakuuttava, joka toivottavasti ruokkii taas uusia tarjokkaita. Nyt vain uutta toimintakautta odotellessa heskeleitä paukuttelemaan. Hyvä ME!

*Myymälä / Lisaa_tavaraa_K-SIMYlle-1(A)

*Myymälä / Lisaa_tavaraa_K-SIMYlle-1.2


FM-42 museolle

Helsingistä saapunut Fouga Magister FM-42 heilautettiin kuormasta
pyörällisen pukin päälle ja kiskottiin halliin talviteloille Mi-8:n viereen.
Nyt saa talvi tulla.
Kiitos talkoomiehille!

 

*kansioton /


Keskiviikon ja torstain välisenä yönä 22.-23.10.2014 saapui
museolle Folland Gnat GN-106.

Kone siirrettiin kuljetuslavetilla Suomen Ilmailumuseosta Vantaalta ja
tulee näin täydentämään Gnat perhettämme
.

*kansioton /


Ilmailumuseon Mig -perhe lisääntyi uudella tulokkaalla.
Mig 21 UM (MG-106) saapui Hallista

25.9.2014 peruutti museon platalle Mig-perheemme uusin jäsen
Mig 21 UM (MG-106). Kone saatiin Hallista, ja on aikojen alussa palvellut
Karjalan lennostossa Kuopiossa kolutustehtävissä. Kone on kaksi-
paikkainen ja vastaa suoritusarvoiltaan kutakuinkin Mig 21
yksipaikkaisia versioita.

kansioton /

 

Mig 21 F Ilmailumuseolle

7.2.2013 saapui lavetilla museon pihaan Suomen Ilmailumuseolta
saatu Mig 21 F. Kone on ollut aktiivipalveluksensa jälkeen ns.
"feikkikoneena", siksi sen väritys poikkeaa meillä käytössä olleiden
F-mallinen värityksestä.
Kuten kuvista näkee, koneen siivet ja sivuvakaaja on katkaistu ja
saranoitu liikuttelemisen sekä varastoinnin helpottamiseksi.
Alin kuva MG 77:stä silloin ennen. Mig täydentää mueomme kalustoa
taas yhdellä uudella koneella.

kansioton / Mig_21_F_2

kansioton / Mig_21_F_1(1)


kansioton /
........................................................................


Lentomestari Aimo "Vaffe" Vahvelainen Im Memorial

Waffe_90_v.Lentäjäveteraani, lentomestari ja yhdistyksemme
perustajajäsen Aimo Elias "Vaffe" Vahvelainen menehtyi
lauantaina 18.8. Taavetissa Luumäellä järjestetyssä
Salpalinjan Perinneyhdistys ry:n 10-vuotis juhlan alussa.
Aimo oli kuollessaan 92-vuotias.

Salpalinjalla järjestetty tilaisuus sai dramaattisen alun,
kun sotaveteraani Ltm Aimo Vahvelainen sai sairaus-
kohtauksen ja menehtyi. Apu saapui paikalle nopeasti, mutta lentomestarin
elämää ei enää voitu pelastaa.

Aimo Vahvelainen syntyi Ruokolahdella 1.6.1920. Hän oli vasta 18-vuotias
tullessaan hyväksytyksi 1938 - 40 Kauhavan Ilmasotakoulussa järjestetylle
reservinaliupseeriohjaajakurssille numero 5. Aimo osallistui kaikkiin kolmeen
sotaamme 1939 - 44, ja palveli niiden jälkeen ilmavoimissa lentomestarina.

Yhdistyksemme menetti "Vaffessa" todellisen museoaktiivin, aina hurtti
huumori ja pieni pilke silmäkulmassa olleen lentäjäveteraanin. Korkeasta
iästään huolimatta, Aimo oasllistui jatkuvasti sotahistoriallisiin tapahtumiin ja
luentotilaisuuksiin, esitemöiden omista kokemuksistaan ilmasodan karulla
taivaalla. 

Karjalan Ilmailumuseo esittää surunvalittelut. Aimossa yhdistyksemme menetti
isähahmon, joka oli aina valmis osallistumaan, sekä jakamaan kokemuksiaan
ja tietämystään. 

Voit lukea lisää "Vaffen" edesottamuksista museomme pääsivulta
avautuvasta linkistä.

........................................................................

Karjalan Ilmailumuseon näyttelykalusto täydentyi venäläisellä
Mi-8 (HS-4) kopterilla

Helikopterihanke on edistynyt myönteisesti, ja paperit venäläisen Mi-8,
suomalaiselta tunnukseltaan HS-4 kopterin luovuttamisesta Karjalan
Ilmailumuseolle on allekirjoitettu Ilmavoimien Varikon kanssa.

Kopteri saapui Porista autokuljetuksena museolle 19.10.2011.
Muson iskuryhmä kävi purkamassa kopterin, saatuaan sitä ennen Utissa
Liikan Sakun johdolla peruskolutuksen vehkeen saloihin.
Merkittävän avustuksen kopterin siirtämiseksi saimme Market Laplandian
toimitusjohtajalta Mohamad Darwichilta. Siitä suuret kiitokset hänelle!

kansioton / MI8_helikopteri_Lap_442224b

 

 

 

 

 

 


Talkoitakin on pidetty, ja lupauksemme mukaisesti HS-4 pääsee pressuhallin
katon alle pikapuoliin, sillä hallin runko on jo pystyssä. 

Kopterin hakureissu poiki muutakin mielenkiintoista. WinNovan hallissa oleva
Fouga CM 170 Macister (FM-50) murskattavaksi menossa ollut runko päätyykin
todennäköisesti rikastuttamaan museomme kokoelmia. Pyyntö asiasta on jo
lähetetty Ilmavoimien materiaalilaitokselle, ja sieltä on saatu asialle alustavasti
vihreää valoa. 

Olemme myös tehneet pyynnön Maavoimien materiaalikeskukselle
saadaksemme omistukseemme Mi-8 kopterin hinausajoneuvon, nelivetoisen
Valmet 804:n, joka sekin on menossa poistoon.

Näistä lisää uusimassa Flyerissä! 

....................................................................

 

Materiaalia ja kuvia www-sivuille tarvitaan jatkuvasti

Lähetä materiaalia yhdistyksen sihteerille joka toimittaa ne edelleen www-sivujen
päivittäjälle.
Erityisesti kuvamateriaali museon esineistöstä (mm. Saab Safirista, Migistä,
Gnatista ja Mi-8) sekä niihin liittyvät tarkemmat tiedot ovat tarpeen.

Myös artikkelit Lappeenrannan kentän historiasta sekä paikallisesta ilmailu-
historiasta jne. ovat erittäin tervetulleita.

...................................................................

 

© 2011 Karjalan IlmailumuseoPowered by NettiSite