Kuva: Lentomestari Aimo "Waffe" Vahvelainen
(HLeLv 24) Messerchmitt BF 109 G -koneensa
edessä Lappeenrannassa kesällä 1944.
 
KARJALAN IlMAILUMUSEO
Lentokentäntie 37, 53600 Lappeenranta

Ilmailumuseota ylläpitää ja hoitaa:
Kaakkois-Suomen
Ilmailumuseoyhdistys ry

Katso museon aukioloajat yhteystiedot sivulta

Perusnäyttelyssä
Lentokoneet: Saab Draken, MiG 21Bis,
MiG 21F, Folland Gnat, Saab Safir,
Nieuport 11/17, Purjekone Harakka,
Helikopteri Mi 8.
Fouga Magisterin ja Mi-4 rungot.

Lentomoottoreita tähtimoottorista
suihkumoottoreihin.
Sodanaikaista lentohistoriaa:
Lentokonehylkyjä ja os.Kuhlmey
Immolassa-44

Pienoismalleja ja dioramoja

Nieuport 17 replica



Nieuport Lappeenrannassa kesällä 2006
Nieuport 17 (replica) valmistautuu lentoonlähtöön Lappeenrannan kentän vierteiseltä nurmelta kesällä 2006
Nieuport 17 laskukiidossa Hyvinkäällä kesällä 2004
Juuri tältä samalta paikalta starttasivat Antreasta tuodut Nieuport koneet keväällä 1918.
Nieuport 17 (replica) rullaa Lappeenrannan kentällä 2005
Nieuport 17, OH-U323 (1.D.453.) laskeutuu Jorma Kettusen ohjaamana Lappeenrannan kentälle syksyllä 2005
Nieuport 17 rullaa Lappeenrannan kentällä syksyllä 2005
Konetta liikuteltiin näin jo 1900 luvun alussa. Ohjaaja J. Kettunen siirtää konetta museohalliin
J. Kettunen koneensa edessä Lappeenrannassa 2006, vähää ennen koneen museoinintia, ja moottorin irrottamista
Nieuportin ohjaamossa ei liiemälti tilaa ollut. Ohjaaja J. Kettunen kipuamassa koneestaan lennon päätteeksi
Ympyrä sukseutuu. Tästä aloitettiin Lappeenrannassa 1918, ja tähän on tultu. Edessä Nieuport 17 ja taustalla nykytekniikkaa edustava F 18 Hornet. Nieuportin moottoria koekäytetään ennen LIAS näytöksen alkua Lappeenrannassa 2005
Nieuport 17 Mäntsälän lentopaikalla matkalla LIAS 2005 lentonäytökseen kesällä 2005
Nieuport 17 rullaa starttipaikalle LIAS 2005 näytöksessä siivenkärkimiehen avustamana
J. Kettunen Nieuport 17 koneensa vierellä LIAS 2005 lentonäytöksessä, luovutettuaan sen Karjalan Ilmailumuseolle
Nieuport Hyvinkään kentän laidalla kesällä 2004. Maakuljetusten helpottamiseksi koneeseen rakennettiin pyrstön alle kiinnitettävä kuljetusteline
J. Kettunen valmistautuu lentoonlähtöön Nieuport 17 koneelaan Karjalan Ilmailumuseon edessä 2005
Nieuport suorittaa matalan ohilennon Lappeenrannassa 2005
Nieuport sorvaa laskua kolmelle pisteelle Lappeenrannan kentän nurmialueella syksyllä 2005
Koneen huoltotoimet meneillään museohallin edessä kesällä 2006
Nieuport 17 koekäytetään Ilmailumuseon edessä ennen lentoonlähtöä keväällä 2006
Nieuport 17 -konetta koekäytetään museohallin edessä 2006
Nieuportin ylilento Lappeenrannassa 2006
Tehoa löytyy, ja kookkaassa potkurissa vetovoimaa. Nieuport rullaa museohallilta lähtöpaikalle Lappeenrannassa 2006
Nieuport 11/16 mallin moottorisuojalla, tuulilasilla ja Mosler-moottorilla varustettuna Hyvinkään kentän reunalla 2001
Nieuport 17 käynnistysoperaatio meneillään. Kone heitettiin potkurista käyntiin, kuten esi-isänsä 1900 luvun alussa. Karkaamisen estämiseksi, oli kone kiinnitettävä pyrsöstään esim. auton vetokoukkuun, kuten tässä tapahtuu.
Nieuport 11/16 mallin tuulilasilla, konekiväärimallilla ja Mosler MMCB-moottorilla varustettuna Hyvinkäällä 1999
Nieuport Karjalan Ilmailumuseon platalla 2009
J. Kettunen rullaa Nieuportilla koneen viimeiselle lennolle Lappeenrannassa kesällä 2006
Nieuport Malmin lentokentällä Helsingissä 2004. Taustalla kentän itäpäähän parkkeerannut saksalainen ilmalaiva, joka odotteli venäjän ylityslupaa kuukauden päivät. Sitä ei kuitenkaan tullut, ja ilmalaiva joutui palaamaan takaisin saksaan
Graafikko ja Nieuport-ohjaaja Jorma Kettusen näkemys koneestaan. Kuva on saatavana myös postikorttina museon myymälästä.
Nieuport 17 ankkuroituna Malmin platalla 2004
Kohti viimeistä laskukierrosta 2006.
Nieuport lähdössä rullaamaan lähtöpailalle LIAS 2005 lentonäytöksessä.
Matkalla Utin kautta Lappeenrannan LIAS 2005 lentonäytökseen. Koekäyttöä ennen lentoonlähtöä Mätsälän nurmipintaisella lentopaikalla .
J. Kettunen valmiina starttiin Mäntsälän lentopaikalla 2005.
Uuuta ja vanhaa. Nieuport 17 rullaa siipimiehen avustamana LIAS 2005 näytöksessä.
Ohilento Nieuportin viimeiseltä lennolta 2006.
Nieuport ohilennossa 2006.
Nieuport 17 Hyvinkään maisemien yläpuolella 2005.
Nieuportissa kokeiltiin myös 16-mallin rakenteita. Tässä Hyvinkäällä hallissa moottorisujan mallailua 2004.
Nieuport J. Kettusen ohjastamana Sipoonlahdella kesällä 2000.
J. Kettunen Nieuport 16 -koneensa edessä LIAS 1995 ilmailutapahtumassa Lappeenrannassa.
Ammattimies on aina ammattimies! Nieuport replican vaahterapotkuri valmistumassa ilmailuveteraani ja potkurimestari Pentti Alanteen verstaalla 2003.
On siinä huiskalla kokoa ja näköä! - Jos tällä ei Nieuport liiku, niin ei sitten millään. Ja aivan oikeassa Pena olikin, potkurille kertyi pituutta peräti 217 cm ja lavalle leveyttä 17 cm.
J. Kettunen Nieuport 17 replican ohjaamossa hieman ennen koneen luovuttamista Karjalan Ilmailumuseolle Lappeenrannassa 2005.
Nieuport 17 replica on luovutettu ja ilmeet ovat sen mukaisia. Konetta vastaanottamassa museon puolesta vasemmalta Kimmo Marttinen, Jorma Vesterinen ja koneen omistaja Jorma Kettunen. LIAS 2005 Lappeenranta.
Tähän päättyi Nieuportin lennot Mosler MMCB moottorilla. Kaasutin jäätyi, kone kaatui lentoonlöähdössä vasemmalle, ja jälki oli sen mukaista. Tässä kone jo oikeinpäin käännettynä JIAS 2001 näytöksessä Luonetjärven nurmella 9.6.
Lohduton näky Luonetjärven nurmella 9.6.2001. Tässä vaiheessa olin jo lyödä hanskat naulaan, mutta toisin kävi. Männynlatvusten nuuskiminen alitehoisella Mosler MMCB mottorilla kuitenkin päättyi tähä, ja jo runsaan vuoden kuluttua Nieuport oli Rotax 582 moottorilla varustettuna entistä paremmassa iskussa.
Ilmailua voi harrastaa monella eri tyylillä. Tässä yksi. Onneksi kukaan ei kuitenkaan ollut näkemässä, jos ei nyt oteta huomioon niitä kolmeatuhatta silmäparia ja kameranlinssiä, jotka seurasit tapahtumia muutaman sadan metrin päässtä. Ai että harmitti oikein isolla V:llä!

Klikkaa kuva isommaksi.

© 2011 Karjalan IlmailumuseoPowered by NettiSite