Kuva: Lentomestari Aimo "Waffe" Vahvelainen
(HLeLv 24) Messerchmitt BF 109 G -koneensa
edessä Lappeenrannassa kesällä 1944.
 
KARJALAN IlMAILUMUSEO
Lentokentäntie 37, 53600 Lappeenranta

Ilmailumuseota ylläpitää ja hoitaa:
Kaakkois-Suomen
Ilmailumuseoyhdistys ry

Katso museon aukioloajat yhteystiedot sivulta

Perusnäyttelyssä
Lentokoneet: Saab Draken, MiG 21Bis,
MiG 21F, Folland Gnat, Saab Safir,
Nieuport 11/17, Purjekone Harakka,
Helikopteri Mi 8.
Fouga Magisterin ja Mi-4 rungot.

Lentomoottoreita tähtimoottorista
suihkumoottoreihin.
Sodanaikaista lentohistoriaa:
Lentokonehylkyjä ja os.Kuhlmey
Immolassa-44

Pienoismalleja ja dioramoja

LIAS 2005 kuvat



North American P-51D Mustang. Scandinavian Historic Flight P-51D, N-167F “Old Crow”, on 8th AF Col. Clarence E. "Bud" Andersonin nimikko. Anderson palveli 357Th hävittäjärykmentin 363 laivueessa. Hänen tililleen merkittiin 16% koneella saavutetuista ilmavoitoista. Kone on rakennettu 1944, ja kuului Royal Canadian Air Forceen. Se ei kuitenkaan koskaan osallistunut toiseen maailmansotaan. Siviilirekisterissä kone kuuluu Swedish Historic Flight kalustoon.
Douglas A-26 Invader N167B. Scandinavian Historic Flight A-26B, N-167B “Sugarland Express”, rakennettiin 1944 harjoitteluversioksi, ja varustettiin kaksoisohjaimilla. Se palveli U.S. Air Forcessa koulutus koneena eikä osallistunut toiseen maailmansotaan. Sotilas uransa jälkeen se muunnettiin ”Monarch 26” tyyppimerkinnällä varustettuna nopeaksi kuljetuskoneeksi. Jotta runkoon olisi saatu matkustamo, piti takarunko rakentaa uudelleen. Runko on edelleen sisätiloiltaan tuon aikaisessa kunnossa, mutta ulkoa se on palautettu U.S. 9th Air Force aikaiseen asuunsa.
Maailman suurin yksimoottorinen lentokone venäläinen Antonov AN-2
Scandinavian Airlinesin DC-3
Hans Jacobs suunnitteli Deutsche-Forschungsanstalt für Segelflug:n kustantaman DFS Habicht taitolentopurjekoneen 1936. Neljä konetta rakennettiin 1936 Olympialaisiin, joiden avajaisissa stadionin sisällä lentänyt kone sai katsojat sanattomiksi. Monet ohjaajat, muun muassa maailmankuulu saksalainen lentäjälahjakkuus Hanna Reitsch arvostivat erittäin paljon Habichtin suoritusarvoja. Sodan jälkeen Zahn:nin Perhe rakensi koneesta kaksipaikkaisen version, ja se lensi ensimmäisen kerran vuonna 2001. Siitä lähtien koneen ohjaajana on toiminut Cristoph Zahn, ja se on esiintynyt monissa lentonäytöksissä ympäri maailman. Pituus: 6.58 m (21 ft 7 in) * Kärkiväli: 13.60 m (44 ft 7 in) * Siipi pinta-ala: 15.8 m² (170 ft²) * Sivusuhde: 11.7 * Tyhjäpaino: 250 kg (550 lb) * Kokonaispaino: 350 kg (770 lb) Suorituskyky: * Huippunopeus: 250 km/h (160 mph) * Liitoluku: 21 * Vajoamisnopeus: 0.8 m/s (160 ft/min)
Potez Air Fouga C.M.170R Magister. Suomi osti Ranskasta 18 Fouga Magisteria vuosina 1958-59 sekä koneen rakennuslisenssin. Valmet rakensi 62 Fougaa vuosina 1958-67 rakennuslisenssillä. Koneiden tunnukset olivat FM-1...-18 ja FM-21...-82. FM-21 oli ensimmäinen Suomessa rakennettu Fouga. Konetyyppi oli Suomen ilmavoimien suihkukoneiden koulukoneena vuosina 1958-88. Kymmenen Fougaa tuhoutui kuolemaan johtaneissa lento-onnettomuuksissa vuosina 1970-85. Koneessa ei nimittäin ollut heittoistuinta.
Gloster Gauntlet II, GT-400 (OH-XGT). Talvisodan alettua Etelä-Afrikan liittovaltio lahjoitti Suomelle 29 RAF:lta ostamaansa Gauntlet II-konetta. Näistä kuitenkin vain 25 laivattiin Englannista Ruotsiin, jossa osa (9) koottiin Centrala Flygverkstadenissa Malmslättissä ja lennettiin Suomeen 10. maaliskuuta - 12. huhtikuuta 1940. Loput 16 kuljetettiin laivalla Suomeen toukokuussa 1940. Näistä koneista lentokuntoisiksi saatettiin 15, joten Suomen ilmavoimilla oli käytössään 24 Gauntlet II-konetta, rekisterinumeroilla GT-395 - GT-418.
RedBull taitolentoryhmän A6
RedBull taitolentoryhmän A6 pari rullaa lentoonlähtöä varten
F-58 Hawker Hunter. Omistaja / operoija Scandinavian Historic Fligh. Rekisteritunnus SE-DXA. Kone on entinen Sveitsin ilmavoimien F Mk 58 muunnos. Sveitsissä kone oli varustettu jarruvarjolla, joka auttoi sen pysäyttämisessä märällä ja jäisellä kiitotiellä. Lisäksi siinä oli vahvistetut siipien ala kiinnikkeet, jotta se pystyi kantamaan 400kg pommeja. Kun Huntter siirtyi SHF:n omistukseen 1995, se oli loisto kunnossa, kuten Sveitsiläiseltä koneelta odottaa sopikin. Tämän jälkeen se kävi läpi ohjelman, jossa siihen asennettiin modernit siviili-ilmailuun tarkoitetut laitteet. Kovan paperityön jälkeen se sai viimein ruotsalaisen rekisteritunnuksen.
De Havilland D.H.82 Tiger Moth oli englantilainen, kaksitasoinen ja kaksipaikkainen, yksimoottorinen alkeiskoulutuskone. Kone oli de Havilland D.H.60:n pohjalta suunniteltu sotilasversio, jota valmistettiin vuosien 1931 ja 1945 välisenä aikana yli 8 000 kappaletta useina eri versioina. Suomen ilmavoimilla oli käytössä yksi D.H.82A-kone. Kone oli norjalaisen Kjeller-lentokonetehtaan lisenssillä valmistama entinen Norjan ilmavoimien kone, joka internoitiin kesällä 1940 sen laskeuduttua Petsamoon Yläluostarin kentälle. Konetta käytettiin lähinnä yhteyskoneena vuonna 1944 tapahtuneeseen poistoonsa asti. Koneen tunnuksena Suomen ilmavoimissa oli MO-159. Siviilikäytössä Tiger Mothia käyttivät useat lentokerhot mm. purjekoneiden hinaukseen. Yksi kone on säilynyt ja on nykyään yksityisomistuksessa, tunnuksena OH-XLA.
Nieuport 17 replica 1.D.453. (OH-U323) on kanadalaisen Graham Leen:n suunnittelema yksipaikkainen ja kaksitasoinen ultrakevyt (experimantal) lentokone. Kone on kopio ranskalisesta ensimmäisen maailmansodan aikaisesta Nieuport 17 hävittäjästä suhteessa 7/8. Tässä kone LIAS 2005 näytöksessä J. Kettusen ohjaamana.

Klikkaa kuva isommaksi.

© 2011 Karjalan IlmailumuseoPowered by NettiSite